środa, 29 czerwca 2022

Ober Stradam...

 


Stradomia to wieś w powiecie oleśnickim /Dolny Śląsk/
Stradomia /dawniej Ober Stradam/ - to nazwa dzierżawcza, która wywodzi się od nazwy osobowej Stradom, pochodzącej od czasownika stradać ,'tracić ' ... Niestety nazwa odzwierciedla rzeczywistość.
Niegdyś piękny, wybudowany w pierwszej połowie XVIII wieku pałac i przylegający doń park krajobrazowy o pow. 3,13 ha oraz piękny staw rybny niestety czasy świetności mają już za sobą . Pałacowi udało się przetrwać PRL - zapewne dlatego , że był siedzibą dyrekcji Kombinatu PGR . Był wizytówką więc o niego dbano. Niestety gdy rozpadły się PGR -y sprzedano pałac osobie prywatnej. W 1999 r w zabytku wybuchł pożar, w wyniku którego zniszczony został dach. Porzucony pałac zmieniał właścicieli - ale w najmniejszym stopniu nie zmieniał swojej kondycji i stał się kompletną ruiną.
Pozostałą resztę, której nie dał rady zniszczyć człowiek pożera przyroda...


A to dla porównania ten sam obiekt , ale w czasach swojej świetności ...

4 komentarze:

  1. Niestety, taki los wielu obiektów, które nie doczekały się restauracji, a szkoda...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda ... wiele dóbr zmarnowaliśmy , lub bezmyślnie zniszczyliśmy ...

      Usuń
  2. Mnie to serce boli. Ja wiem, że renowacja jest droga, ale tak się już nie buduje... A ten budynek już stoi, nie trzeba nowych materiałów. Poza tym ma historię. Jest piękny. Był.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie też tak generalnie jeśli chodzi o zabytki , a w tym przypadku szczególnie . Za każdym razem gdy tam jestem i to widzę boli mnie serce i płaczę . Bo tu się urodziłam /wtedy kobiety rodziły w domu z pomocą tzw akuszerki - wiejskiej baby wprawionej w odbieraniu porodów/ i tu się wychowałam... to był mój dom. Mieszkaliśmy na parterze lewe skrzydło pałacu za podjazdem. Pamiętam jak było i widzę jak jest ..

      Usuń

Nie wystarczy po prostu żyć...

  "Nie ma większego syfu niż życie. Wstajesz rano, idziesz do roboty, wracasz do domu zmachany, uśmiechniesz się krzywo do baby, ochrza...